اتوماسیون صنعتی چیست؟

اتوماسیون صنعتی

اتوماسیون یا مکانیزه کردن در لغت به معنی کنترل و هدایت دستگاه بطور خودکار می‌باشد. هدف تولیدکنندگان امروزه استفاده صددرصد از ابزارهای کنترلی به ‌جای نیروی انسانی است که می‌تواند انقلاب بزرگی در صنعت و خط تولید باشد. اما به دلایل مختلف این هدف به طور کامل امکان‌پذیر نیست و در اکثر مواقع یک سیستم به صورت نیمه خودکار عمل میکند.

اتوماسیون صنعتی (industrial automation) به معنی استفاده از کامپیوتر و ابزار های کنترلی برای هدایت و کنترل ماشین های به جای انسان است، که به منظور کاهش دخالت انسان در فرایند های تولیدی و صنعتی استفاده می‌ شود. بدون اغراق می‌توان اتوماسیون صنعتی را آینده صنعت دانست.

در اتوماسیون صنعتی شبکه های کنترل بسیار مهم هستند، زیرا به عنوان پلی عمل می کنند که برنامه های کاربردی نرم افزاری، سیستم های کنترل و دستگاه های خودکار را به یک کانال متصل می کند. این کانال به آنها اجازه می دهد تا با خیال راحت ارتباط برقرار کرده و داده ها را انتقال دهند. برای ایجاد یک اتصال قوی و ایمن، این شبکه‌ها از چندین پروتکل ارتباطی استفاده می‌کنند که کنترل‌ کننده‌ها و ماشین‌ها را با هم همگام‌ سازی می‌کنند و به آن‌ها اجازه می‌دهند تا عملیات اختصاص داده شده خود را با موفقیت انجام دهند.

همچنین شما میتوانید برای مشاهده آگهی های اتوماسیون صنعتی و تجهیزات شبکه و ... به صفحه آگهی های صنعتی رایگان مراجعه نمایید.

 

علاوه بر سیستم ها و شبکه های کنترل، سایر اجزای رایج اتوماسیون صنعتی عبارتند از:

  • (SCADA) کنترل ناظر و جمع آوری داده ها
  • (HMI) رابط ماشین و انسان
  • (PLC) کنترل‌ کننده منطقی قابل برنامه‌ ریزی
  • (PAC ) کنترل کننده اتوماسیون قابل برنامه ریزی
  • (ANN) شبکه عصبی مصنوعی

 

What is industrial automation?

 

 

نرم افزار و تجهیزات اتوماسیون معمولاً در صنایع و فرایندهایی مانند(کاربرد اتوماسیون صنعتی):

  • ساخت: ایجاد محصول، مدیریت موجودی، تکمیل فاکتور و غیره.
  • حمل و نقل: مونتاژ خودرو، مدیریت ناوگان، اتومبیل های خودران، خلبان خودکار و غیره.
  • معدن: استخراج و فرآوری، تصفیه و مدیریت پسماند، جابجایی مواد و غیره.
  • نفت و گاز: حفاری، نظارت بر خط لوله، اندازه گیری فشار و جریان و غیره.
  • کارخانه های فولاد و کاغذ: عملیات جرثقیل، اتوماسیون کارخانه، سیستم کنترل کارخانه کاغذ و غیره.
  • مراقبت های بهداشتی و پزشکی: رباتیک جراحی، حمل و نقل دارو و لوازم، مدیریت بیمارستان و غیره.
  • خدمات کشاورزی و غذا: کود دهی محصول، کاشت و آبیاری، آماده سازی سفارش رباتیک و غیره.

البته که نرم افزار اتوماسیون اداری ، سالهای طولانی است که در کسب و کار های کوچک و متوسط نیز به کاربرده می شود، اما اتوماسیون صنعتی، به دلیل پیچیدگی هایی که دارد، بیشتر در کسب و کارهای بزرگ مورد استفاده قرار میگیرد.

 

سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی عبارتند از :

  • سطح میدان (Field level) 
  • سطح کنترل (Control level) 
  • سطح نظارت (Supervisory level) 
  • سطح سازمانی (Enterprise level) 

هر سیستم ، نرم افزار و دستگاه در یکی از این سطوح طبقه بندی شده است تا نشان دهد چگونه با یکدیگر و در مدل کسب‌ و کاری که در آن اعمال می‌شوند، همگام شده اند.

سطح میدان:

سطح میدان که معمولاً به عنوان “چشم ها و بازوهای یک فرآیند” نام گذاری می شود، پایین ترین سطح سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی و جایی است که اقدامات فیزیکی و نظارت بر ماشین انجام می شود. از دستگاه ها و تجهیزات میدانی مانند محرک ها و حسگرها تشکیل شده است.

سطح کنترل:

سطح کنترل، سطح بعدی سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی است که در آن عملیات مکانیکی اجرا می شود. این شامل کنترل کننده های اتوماسیون PLC ها و ماشین های کنترل عددی کامپیوتری (CNC) است.

سطح نظارت:

به عنوان یکی از سطوح بالای سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی، سطح نظارت جایی است که دستگاه ها و سیستم های نظارتی کنترل تنظیم بیشتری را بر روی عملکرد های خودکار اعمال می کنند.

 

سطح سازمانی:

سطح سازمانی (اطلاعات) لایه بالایی سلسله مراتب اتوماسیون صنعتی است که در آن کل سیستم مدیریت می شود. در مقایسه با سطوح دیگر، این سطح بیشتر بر جنبه تجاری و کمتر بر روی عملیات فنی تمرکز دارد.

از آنجایی که سطح سازمانی بر مدیریت سیستم اتوماسیون صنعتی متمرکز است، جمع آوری داده ها برای درک عملیات حیاتی است. کانال های ارتباطی اطلاعات را در هرم سلسله مراتبی به بالا و پایین ارائه می دهند، بنابراین کسب و کارها می توانند این داده ها را تقسیم بندی کنند و بینش های ارزشمندی را در مورد هر فرآیند خودکار جمع آوری کنند.

 

industrial-automation

 

انواع اتوماسیون صنعتی:

اتوماسیون صنعتی را می توان به دو نوع سخت یا ثابت ، نرم و انعطاف پذیر تقسیم کرد.

اتوماسیون سخت :

این نوع اتوماسیون برای عملیات تکرارپذیر و ثابت استفاده می‌شود. اتوماسیون سخت برای اتوماتیک کردن مجموعه‌ای از عملیات‌های ثابت با هدف مشخص مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نوع اتوماسیون برای ارائه محصولات سخت و غیرقابل انعطاف استفاده می‌شود؛ زیرا تغییر و تنوع طراحی در این نوع اتوماسیون کار دشواری است اما میزان تولید بیشتری دارد.

 

اتوماسیون انعطاف پذیر:

این اتوماسیون، برای کار‌هایی که از انعطاف پذیری بالایی برخوردارند استفاده می‌شود. همچنین تغییر در طراحی در این نوع اتوماسیون امکان پذیر است.

 

مزایای استفاده از اتوماسیون:

  1. افزایش بهره وری که بدون خستگی می تواند در فرایند تولید و کارایی بهتر از نیروی انسانی عمل کند.
  2. به دلیل کنترل بهتر و دقیق تر می تواند نرخ تولید را بهبود بخشد.
  3.  افزایش کیفیت
  4. زمان صرف شده برای تولید کم تر است به عبارت دیگر زمان کم تر کیفیت بیش تر
  5. کاهش زمان باعث کاهش هزینه نیز میشود پس از مزایای اتوماسیون صنعتی می توان به کاهش هزینه هم اشاره کرد.

معایب اتوماسیون صنعتی:

  1. استفاده از نیروی کار معمولی کاهش یافته و باعث بیکاری در جامعه می شود.
  2. هزینه اولیه راه اندازی اتوماسیون به شدت بالاست و و اجرای این کار نیازمند یک سرمایه گذاری اولیه است.
  3. سیستم های خودکار عملیات تولیدی را با تنوع کم تری نسبت به نیروی انسانی انجام می دهند هرچند به همین دلیل احتمال خطای کم تری خواهند داشت.

نتیجه گیری:

با توجه به اینکه پیش بینی میشود  بازار اتوماسیون صنعتی رشد قابل توجهی را در آینده خواهد داشت ، تقاضا برای دستگاه ها، نرم افزارها و تجهیزات خودکار همچنان بالاست. این فناوری به یک دارایی ارزشمند برای مشاغل در سراسر جهان تبدیل می شود به ویژه در زمانی که مصرف کنندگان به عملیات سریع عادت کرده اند.

با ارزیابی اینکه کدام نرم‌ افزار و سخت‌ افزار به خوبی با زیرساخت‌ های خود جفت می‌شود و با روند های فعلی مطابقت می‌کند و نتایج طولانی‌ مدت به دست می‌آورد، کسب‌ و کارها می‌توانند خود را از رقبا جدا کرده و از مزایای مالی و عملیاتی بی‌ نظیری که اتوماسیون صنعتی به ارمغان می‌آورد لذت ببرند.

 

شما میتوانید جهت گذاشتن آگهی رایگان صنعتی خود در سایت صنعت گشت به صفحه آگهی صنعتی رفته و روی دکمه ثبت آگهی کلیک کنید.