باکالیت چیست؟

باکالیت یک نوع ماده کامپوزیت پایه پلیمری می باشد که برای آشنایی بیشتر با این نوع ماده در ادامه ابتدا مختصری در خصوص کامپوزیت پایه پلیمری توضیح داده می شود.

 

برای درج آگهی صنعتی خود در صنعت گشت به قسمت درج آگهی جدید مراجعه کنید.

کامپوزیت زمینه پلیمری چیست؟

مواد كامپوزيت كه آن را در فارسي به مواد مركب يا مواد چند سازه اي ترجمه كرده اند، در مقياس ماكروسكوپي، يك مخلوط فيزيكي از دو يا چند ماده مختلف، كه اين مواد، مشخصات فيزيكي و شيميايي خود را حفظ كرده و مرز مشخصي را با يكديگر تشكيل مي دهند مي باشد.

 

يك كامپوزيت شامل يك يا چند فاز غيرپيوسته در يك فاز پيوسته است.

فاز غیر پیوسته:

فاز غير پيوسته معمولا سخت تر و قوي تر از فاز پيوسته است لذا به آن فاز تقويت كننده مي گويند.

تقويت كننده ها اشكال گوناگوني دارند و مي توانند ذره اي،  پولكي(flake)،  ليفي و صفحه اي(lamina) باشند.

از انواع تقويت كننده ها مي توان به الياف شيشه، كولار، الياف كربن و.... اشاره نمود.

 

فاز پيوسته(matrix):

در كامپوزيت ها به زمينه اصلي يا همان رزين ها، فاز پيوسته مي گويند كه در كامپوزيت هاي مختلف بنا به خواص مورد نياز از رزين هاي مختلفي از قبيل اپوكسي، پلي استر و فنوليك و.. استفاده مي شود.

 

آگهی های صنعتی مواداولیه (آهن،فولاد، آلومنیوم و...) را در صنعت گشت دنبال کنید.

باكاليت:

باکالیت با نام‌های دیگر فنولیک، فلنولیک‌ رزین و فنول‌فورمال‌دهاید، نوعی ترموست و یک ترکیب مصنوعی از رزین است که با فیلر هایی مانند خاکه‌ چوب و پنبهٔ نسوز ساخته می‌ شود تا استحکام آن بالا رود. باکالیت ممکن است به شکل میله‌ای، لوله‌ای، تخته یا ورق ساخته شود و قابلیت ساب‌خوردن، بریده‌شده، سوراخ‌شدن، اره‌شدن و حکاکی‌شدن و پرداخت را داراست. باکالیت از کربولیک‌اسید (فنول) و فرمالدهاید به دست می‌ آید و ماده‌ای ارزان‌ قیمت است که می‌ تواند در رنگ‌ های مختلف ساخته شود. و به عنوان عایق حرارتی و الکتریکی به کار رود.

 

اجزاء تشكيل دهنده مواد باكاليت عبارتند از:

- الياف شيشه(Eglass)

- رزين فنوليك

- فيلر و مواد افزودني از قبيل كربنات كلسيم،اسيداستئاريك و....

 

رزين فنوليك:

رزين فنوليك به دو شكل وجود دارد:

- رزول

- نوالاك

با اينكه رزين فنوليك يكي از قديمترين پليمر ها محسوب مي شود ولي خواص عالي حرارتي آن به همراه ساخت و ارزاني قيمت موجب شده كه از آن استفاده زيادي در ساخت عايق فداشونده شود. البته دو ضعف اساسي نيز در آن وجود دارد كه يكي عدم انعطاف پذيري است و ديگري واكنش هاي پخت كه توليد گاز را به همراه دارد. با اين وجود با اصلاحاتي در روش هاي پخت و نوع مواد مورد استفاده، از اين رزين در ساخت عايق استفاده مي شود.

 

انواع باكاليت مورد استفاده در صنايع

بطور كلي دو نوع باكاليت در صنايع استفاده مي شود كه به شرح ذيل است:

- باكاليت پودري

از باكاليت پودري بيشتر در تزريق باكاليت در دستگاه هاي Injection و يا در توليد قطعات با خواص پايين استفاده مي شود.

- باكاليت الياف دار

از باكاليت الياف دار در دستگاه هاي Hot press و در توليد قطعاتي با خواص مكانيكي بالا تر استفاده مي شود.

 

 

تشخیص باکالیت از پلاستیک:

از آنجا انواع مختلف فنولیک‌ رزین با نام باکالیت شناخته می‌ شوند، تشخیص باکالیت حقیقی کمی دشوار است که با چند آزمایش ساده از جمله بررسی ظرافت‌ های دستی (در جواهرات) و وجود لایهٔ اکسید می‌ توان آن را از پلاستیک تشخیص داد. با کشیدن پارچهٔ نخی آغشته به موارد پاک‌کنندهٔ خاص روی باکالیت اصل لکه‌ های عاجی و زرد کم‌ رنگ روی پارچه باقی می‌ ماند که از ویژگی‌ های باکالیت است و پلاستیک‌ ها چنین اثری ندارند یا اینکه لکه‌ شان هم رنگ پلاستیک خواهد بود. این روش تقریباً در همهٔ باکلیت‌ ها به جز باکلیت‌ هایی که به تازگی پرداخت شده‌اند و زنگار رویشان از بین رفته است، یا باکلیت‌ های قرمز و سیاه که گاهی نتایج گیج‌ کننده می‌ دهند، قابل استفاده است.