فعالیت های قابل واگذاری سازمان امور مالیاتی برون سپاری می‌شود

رئیس کل سازمان امور مالیاتی کشور سازوکار برون‌سپاری فعالیت‌های قابل واگذاری این سازمان به بخش غیردولتی واجد صلاحیت را در قالب ارائه شیوه نامه ای اعلام کرد.

به گزارش سرویس اقتصاد کلان جهان صنعت نیوز، از سازمان مالیاتی ایران، سیدمحمد هادی سبحانیان اعلام کرد: برون‌سپاری فعالیت‌های سازمانی سازمان امور مالیاتی کشور که با هدف ارتقا بهره وری نظام مالیاتی و افزایش کارآمدی آن صورت می گیرد شامل واگذاری تمام یا بخشی از فعالیت‌های سازمانی قابل واگذاری به بخش غیردولتی واجد صلاحیت است.

این اقدام موجب آسانتر شدن انجام امور مودیان، افزایش کارایی و کاهش هزینه‌های وصول مالیات می شود که دقت، سرعت و کیفیت بالاتر در انجام امور مالیاتی را به دنبال دارد.

بر اساس این شیوه‌نامه که در ۴ فصل و ۱۷ ماده تهیه و تدوین شده سازمان امور مالیاتی کشور اجازه دارد به ‌منظور تسهیل در انجام امور مالیاتی مودیان، قسمتی از فعالیت‌های خود به‌استثنای تشخیص و تعیین مأخذ مالیات، دادرسی مالیاتی و عملیات اجرائی وصول مالیات را با لحاظ شرایط و ضوابط خاص به بخش غیردولتی واگذار کند.

منظور از بخش غیردولتی، «اشخاص حقوقی خصوصی و تعاونی و موسسات عمومی غیردولتی یا مجامع حرفه ‌ای و تشکل‌های صنفی» هستند که طبق قانون تشکیل شده‌ اند. «اشخاص حقیقی یا حقوقی تحت نظارت بخش غیردولتی» که در قالب «دفاتر یا باجه» و با داشتن مجوزهای قانونی فعالیت می ‌کنند نیز جزء بخش غیردولتی محسوب می شوند. این اشخاص با تنظیم تفاهم نامه یا گرفتن تاییدیه از سازمان امور مالیاتی، مجاز به ارائه خدمات مالیاتی برون‌سپاری شده خواهند بود.