گرمایش جهانی از ۱.۵ درجه فراتر رفته است

محققان در مطالعه‌ی جدیدی با بررسی اسفنج‌های ۳۰۰ ساله می‌گویند در زمان آغاز رسمی ثبت دمای جهانی، دمای سیاره نیم درجه بیشتر از سوابق موجود بوده است.

به گزارش جهان صنعت نیوز،یافته‌های مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که از زمان شروع انقلاب صنعتی، جهان بیش از آنچه قبلا تایید شده بود، گرم شده؛ به‌طوری که دمای جهان اکنون به ۱٫۵ درجه‌ی سانتی‌گراد بالاتر از دمای دوران پیشاصنعتی رسیده است. اگر این ادعا صحت داشته باشد، بدین معنی است که در حال حاضر، دمای جهان از محدودیت‌های پذیرفته‌شده در توافق ۲۰۱۵ پاریس فراتر رفته است. با این حال، برخی دانشمندان اقلیمی نسبت به این ادعا ابراز تردید کرده‌اند.

افزایش دمای جهانی در مقایسه با شرایط پیشاصنعتی توضیح داده می‌شود، اما تعیین اینکه شرایط پیشاصنعتی دقیقاً چگونه بوده،‌ چالش‌برانگیز است. سنجش مستقیم دمای هوا حتی در دوران پس از اختراع دماسنج، تا قرن‌ها به بخش‌های کوچکی از سیاره محدود می‌شد. ثبت نظام‌مند دمای آب نیز از اواسط قرن ۱۹ شروع شد و حتی در آن زمان، این کار فقط در مسیرهای حمل‌و‌نقل پرتردد انجام می‌شد.

محققان با استفاده از طیف گسترده‌ی داده‌های به‌دست‌آمده از شاخص‌های نیابتی، دمای جهان در دوران پیش از آغاز صنعتی‌سازی را تخمین زده‌اند. اما نمونه‌ی مطالعه‌ی جدید که از سخت‌اسفنج‌های دریای کارائیب شرقی به دست آمده است، نشان می‌دهد که شرایط پیشاصنعتی سردتر از دمایی بوده که قبلاً تأیید شده است. اگر داده‌های مطالعه‌ی جدید صحیح باشد، خط مبنای مقایسه‌ی شرایط فعلی با شرایط پیشاصنعتی بسیار بالا تعیین شده است و بدین ترتیب، افزایش دما نیم درجه بیشتر از تخمین‌های موجود خواهد بود.