متوسط هزینه خانوار ها در سال 1401

 متوسط درامد اظهار شده‌ سالانه‌ یک خانوار شهری در سال گذشته ١,۶۶٩,۶۴١ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل، ۴٨,۵ درصد افزایش داشته است.بر این اساس در سال ۱۴۰۱، رشد متوسط درامد سالانه خانوارهای ایرانی بیشتر از رشد متوسط هزینه کل سالانه بوده است.

متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار شهری ۱۳۷۱۴۶۰ هزار ریال بوده است که نسبت به رقم مشابه در سال قبل ۴٨,٣ درصد افزایش نشان می‌دهد.

متوسط درامد اظهار شده­ سالانه‌ یک خانوار روستایی ٩٨۶,٣٨٣ هزار ریال بوده است که نسبت به سال قبل ۵۴,٨ درصد افزایش داشته است. منابع تامین درامد خانوارهای روستایی نشان می­‌دهد که ٣٢ درصد از مشاغل مزد و حقوق بگیری، ١/٣ درصد از مشاغل آزاد کشاورزی و غیرکشاورزی و ٩/٣٧ درصد از محل درامدهای غیرشغلی خانوار تأمین شده است.

متوسط هزینه‌ کل خالص سالانه‌ یک خانوار روستایی ٧٨٨,۵٩۴ هزار ریال بوده است که  نسبت به سال قبل ۵١,٩ درصد افزایش نشان می‌دهد.

بررسي متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار شهري نشان مي‌دهد كه استان تهران با ١,٩٦١,٨٩٤ هزار ريال بيشترين و استان کرمان با ٧٩٠,٥١٧  هزار ريال كمترين هزينه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنين استان تهران با ٢,٣٠٦,٦٢٢  هزار ريال بيشترين و استان خراسان شمالي با ١,٠٢٤,٦٣٥  هزار ريال، كمترين متوسط درامد سالانه يك خانوار شهري را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.

بررسي متوسط هزينه كل سالانه يك خانوار روستايي نشان مي‌دهد كه استان مازندران با ١,٣٠٣,٦٣٩ هزار ريال بيشترين و استان سيستان و بلوچستان با  ٤٢١,٤٣٩هزار ريال كمترين هزينه را در سال ١٤٠١ داشته‌اند.

همچنين استان مازندران با١,٦٧٦,٢٥٠ هزار ريال بيشترين و استان سيستان و بلوچستان با ٤٤٠,٥٥١  هزارريال، كمترين متوسط درامد سالانه يك خانوار روستایی را در سال ١٤٠١ به خود اختصاص داده است.