انواع ورق فولادی و کاربرد آنها

نکاتی درباره خرید ورق فولادی و کاربرد آنها

ورق فولادی یکی از مهمترین مواد اولیه در صنعت است که در بسیاری از بخش‌ها استفاده می‌شود. ورق‌های فولادی به دلیل خواص مکانیکی بالا، انعطاف‌پذیری، پایداری و قابلیت پردازش، به عنوان ماده‌ای مناسب برای ساخت و تولید در صنایع مختلف شناخته شده‌اند. ورق فولادی امروزه در ایران در کارخانه های مختلفی مانند فولاد مبارکه اصفهان ، فولاد اکسین خوزستان ، شرکت صنایع هفت الماس ، شرکت فولاد غرب آسیا ، شرکت فولاد امیر کبیر کاشان ، شرکت فولاد گیلان و ... به تولید میرسد.

 

شما میتوانید برای خرید ورق فولادی به صفحه آگهی صنعتی مراجعه نمایید.

 

انواع ورق فولادی

 

ورق سیاه

ورق سیاه یکی از پرکاربرد ترین نوع ورق در بین انواع ورق ها میباشد. ورق سیاه بدون هیچگونه روکش محافظی مانند روکش روغنی یا روکش گالوانیزه بوده و بنابراین سطح آن‌ها زنده و خام می‌باشد این ویژگی باعث می‌شود که این نوع ورق به اسم ورق سیاه در بازار فولاد کشور شناخته شود. بنابراین این نوع ورق بیشتر در مواردی که شکل ظاهری آنها اهمیت خاصی ندارد استفاده میشود.

کاربرد ورق سیاه فولادی:

ورق سیاه از آنجا که قابلیت بازیافت و پایداری محیطی را دارد، به عنوان یک ماده پایدار و اقتصادی محسوب می‌شود.در کل، ورق سیاه فولادی به علت ویژگی‌های مکانیکی مطلوب و قابلیت پردازش و اصلاح شکل، در بخش‌های گوناگونی از صنایع مورد استفاده قرار می‌گیرد مانند:

  • استفاده در صنعت ساختمانی مانند نبشی ، تیر آهن و ناودانی
  • ساخت بدنه خودرو ، کف خودرو و استحکامات داخلی آن
  • تولید انواع لوله های درزدار و پروفیل
  • استفاده در تانکر سازی و کشتی سازی

 

ورق سیاه فولادی

 

ورق روغنی

ورق روغنی به دلیل اینکه در طول فرآیند تولید حرارت نمیبینند سطحی صیقلی و براق دارند که به همین دلیل در بازار فولاد به این نام شناخته میشود . فرآیند تولید این نوع ورق به روش نورد سرد میباشد که باعث براق شدن سطحش میشود. این نوع ورق به دلیل ضخامت پایین و کیفیت سطحی بالا ، بیشتر برای مواردی استفاده میشود که شکل ظاهری در آنها اهمییت دارد.

کاربرد ورق روغنی فولادی:

  • ورق روغنی یکی از پرکاربرد ترین در صنعت خودرو سازی میباشد. از این ورق برای ساخت و تولید بخش های خودرو مانند اگزوز و بدنه استفاده میشود.
  • یکی دیگر از کاربرد های ورق روغنی در تولید مبلمان های اداری است که معمولا از ورق های روغنی ساخته میشوند و همین طور در کشوهای فلزی و درب های میزهای اداری استفاده میشود.
  • ورق روغنی در وسایل منزل هم دیده میشود مانند کابینت های فلزی ، یخچال ، اجاق گاز ، بدنه هود و...
  • همچنین از این نوع ورق در ساخت انواع پروفیل های ساخمانی ، درب و پنجره و ... بکار گیری میشود.

 

 

ورق روغنی فولادی

 

ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه یک نوع ورق فولادی است که با روش گالوانیزه سازی تولید می‌شود. در این روش، ورق روغنی فولادی را با غوطه ور کردن در وان مذاب روی، به یک لایهٔ ضد زنگ از روی پوشش می‌دهد. این عمل باعث ایجاد ویژگی‌هایی مانند مقاومت به زنگ زدگی، مقاومت مکانیکی بالا و ظاهر زیبا در ورق گالوانیزه می‌شود. روش گالوانیزه اقتصادی ترین روش جهت روکش کردن ورق فولادی میباشد. همینطور در صورت آسیب رسیدن به این ورق در اصل به سطح رویی آن آسیب میرسد و خود ورق سالم میماند (بسته به اندازه ضخامت روی دارد) ، همچنین این ورق مقاومت بالایی در محیط های اسیدی و مرطوب دارد.

کاربرد ورق گالوانیزه فولادی:

  • استفاده در لوازم خانگی مانند: یخچال ، کولر ، ماشین لباسشویی و ظرفشویی و...
  • مورد استفاده در صنعت خودروسازی جهت تولید درب خودرو و قطعات آن
  • تولید تانکر های آب و لوله های انتقال آب
  • استفاده در صنعت برق و الکترونیک برای انواع سیم کشی ها ، تولید قطعات پوششی و ...
  • ساخت سیلوهای گالوانیزه جهت ذخیره کردن مواد غذایی انسانی و حیوانی

 

شما میتوانید جهت خرید ورق فولادی به صفحه آگهی های مواد اولیه رفته و به راحتی آگهی خرید مورد نظر خود را پیدا کنید. 

همینطور برای قرار دادن آگهی صنعتی خود به قسمت ثبت آگهی مراجعه کنید.

 

ورق سیاه فولادی

ورق رنگی

ورق رنگی در واقع ورق گالوانیزه ای است که با یک لایه رنگی الکترواستاتیک پوشیده شده است. ورق های رنگی فولادی دارای 15 رنگ متنوع است که به بازار ارائه میشود. فرآیند رنگ این ورق به این صوت میباشد:

آماده سازی سطح : ابتدا طی فرآیندی ورق گالوانیزه از چربی و ناخالصی های موجود در سطح رویی آن پاکسازی میشود. در این مرحله از روش‌هایی مانند شستشوی شیمیایی، شستشوی آبی، استفاده از مواد شیمیایی خاص یا روش‌های مکانیکی استفاده می‌شود تا سطح ورق به خوبی تمیز شود.

پیش‌پوشش (پرایمر): در این مرحله، یک پوشش اولیه بر روی سطح ورق اعمال می‌شود. پرایمر به عنوان یک لایه پایه استفاده می‌شود که علاوه بر افزایش چسبندگی رنگ نهایی، به عنوان یک لایه محافظ سطحی عمل می‌کند و از تماس مستقیم رنگ نهایی با سطح فولاد جلوگیری می‌کند.

رنگ آمیزی: در این مرحله، رنگ نهایی بر روی سطح ورق اعمال می‌شود. رنگ های مناسب برای استفاده در صنعت ورق رنگی فولادی عموماً شامل رنگ های پلی استر، پلی اورتان ، پلی وینیلیدن فلوراید (PVDF) و پودری می‌شوند. رنگ ها به صورت اسپری یا بوسیله روش های دیگری مانند رول کوتینگ (رنگ آمیزی با رول) یا رنگ آمیزی زیر آب (استفاده از آب برای اعمال رنگ) اعمال می‌شوند.

خشک کردن و تصفیه: پس از اعمال رنگ نهایی، ورق روی نوار‌های حمل قرار می‌گیرد و از طریق تابش حرارتی، هوای گرم یا فرایندهای دیگر، رنگ روی سطح ورق خشک می‌شود. سپس مراحل تصفیه و نهایی‌سازی انجام می‌شود که شامل برشکاری، تمیز کردن و رول کردن ورق رنگی فولادی است.

کاربرد ورق رنگی فولادی:

  • استفاده در صنعت ساختمانی مانند سقف ، نمای داخلی و نمای خارجی
  • استفاده در صنعت خودرو سازی مانند تولید قطعات خودرو ، بدنه خودرو ، درب ها ، سقف ، کاپوت و ...
  • تولید لوازم خانگی مانند یخچال ، ماشین لباسشویی ، ماشین ظرفشویی و ...
  • استفاده در صنعت تابلو سازی و تبلیغات مانند تولید نمایشگرهای گرافیکی بزرگ ، بیلبوردها، تابلوهای روشنایی LED و تابلوهای سیستمی استفاده می‌شود
  • استفاده در صنایع بسته بندی و ساخت جعبه‌ها، بشکه‌ها، کانتینرها و ...

 

ورق رنگی فولادی

 

ورق قلع اندود

ورق قلع اندود ، مانند ورق گالوانزه تولید میشود. با این تفاوت که ورق گالوانزه با روی پوشش داده میشود ، اما ورق قعل اندود با قلع پوشش می یابد. پوشش قلع نسبت به پوشش روی مقاومت بالایی در برابر خوردگی دارد. قلع اندود از ترکیب دو ماده، یعنی فلز پایه (معمولاً فولاد) و قلع تشکیل شده است.

قلع یکی از فلزات لحیم ‌پذیر است و ایجاد پوشش قلع بر روی ورق فلزی، باعث افزایش قابلیت لحیم ‌پذیری آن می‌شود. این ویژگی به کارخانه‌ ها و تولید کنندگان اجازه می‌دهد تا لحیم کاری را به راحتی انجام دهند و اتصالات قوی و موثری را بین قطعات فلزی بسازند.

ورق قلع اندود در دسته ورق های پایه روغنی میباشد. این ورق یکی از شناخته شده ترین نوع ورق در بین مردم میباشد ؛ زیرا از آنها در تولید ظروف مواد غذایی بسیاری استفاده میشود. ورق قلع اندود در اصطلاح عامیانه به حلب معروف میباشد.

همچنین قلع ممکن است شامل عناصر سمی باشد و در برخی کشورها و استانداردها محدودیت‌ هایی برای استفاده از قلع وجود دارد ، به خصوص در صنایعی که در تماس با مواد غذایی یا تماس مستقیم با پوست انسان قرار می‌گیرند.

کاربرد ورق قلع اندود:

  • ظروف مواد غذایی مانند کنسرو ، روغن و ...
  • قوطی های نوشیدنی مانند نوشابه ، انرژی زا و...
  • تولید برخی از قطعات اتومبیل
  • استفاده در تولید قطعات الکترونیک و برد ها
  • ساخت قابلمه ها و ماهیتابه ها )

 

کاربرد ورق فولادی قلع اندود

 

مواد اولیه در هر صنعتی نقش بسیار حیاتی را ایفا می‌کنند. آگهی صنعتی برای مواد اولیه به عنوان یک ابزار موثر در بازاریابی و فروش مواد اولیه استفاده می‌شود. صنعت گشت با داشتن صفحه خصوصی آگهی صنعتی رایگان با هدف جذب خریداران و مشتریان صنعتی، این امکان را میدهد تا خرید ورق فولادی و فروش ورق فولادی را انجام دهید .