بازگشت ایران به جاده ابریشم

ایران به جاده ابریشم باز می گردد، کشورهای آسیای مرکزی تدوین توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی جدید چین از طریق خاک ایران به کشورهای اتحادیه اروپا را در دستور کار قرار داده‌اند. توافقنامه‌ای که مجدد ایران را به کریدور جاده ابریشم پیوند می‌دهد.

به گزارش جهان صنعت نیوز، جنگ روسیه و اوکراین سبب شد تا سال گذشته تحولات جدیدی در مسیرهای ترانزیتی اطراف کشور مشاهده کنیم. در این مدت دسترسی به مسیر اصلی کریدور ابریشم که چیــن را از طریــق قزاقســتان و روســیه بــه اروپــا متصــل می‌کــرد، با جنگ اوکراین بــا مشــکلات بسیاری مواجه شد.

به همین منظور کریدور جدیدی راه اندازی شد. تا زمینه دسترسی چین و آسیای مرکزی از مسیر آذریایجـان بـه ترکیـه و اروپـا را فراهم کند. کریدوری که ایجاد آن باعث حذف ایران و روسیه از جاده ابریشم شد.اما آخرین خبرها حکایت از توافق جدید میان کشورهای آسیای مرکزی برای رسیدن به اروپا حکایت دارد. ازبکستان اعلام کرده کشورهای آسیای مرکزی در حال تنظیم توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل و ترانزیتی جدید چین از طریق خاک ایران به کشورهای اتحادیه اروپا هستند. وزارت حمل و نقل این کشور اعلام کرده که مذاکرات بین نمایندگان آژانس‌های حمل و نقل و راه آهن قزاقستان، ترکمنستان، ایران و ترکیه به ابتکار طرف ازبکستانی انجام شده است.

در این بیانیه آمده است که در مذاکرات صورت گرفته موضوعات مهم مربوط به امضای توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی «چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و اروپا» مورد توجه قرار گرفته است.‌در این بیانیه آمده است که در مذاکرات صورت گرفته موضوعات مهم مربوط به امضای توافقنامه ایجاد کریدور حمل و نقل بین المللی «چین، قزاقستان، ازبکستان، ترکمنستان، ایران، ترکیه و اروپا» مورد توجه قرار گرفت.