سامانه استعلام سوابق و اصالت خودرو افتتاح میشود

به گزارش جهان صنعت نیوز یکی از طرح‌های به وجود آمده ، سامانه استعلام سوابق و اصالت خودرو است که قبل از انجام معامله اطلاعات لازم را در اختیار طرفین معامله قرار می‌دهد و از ایجاد اختلاف و دعوی بین فروشنده و خریدار جلوگیری می‌کند و همچنین سهم مهمی در کاهش دعاوی مربوط به معاملات وسایل نقلیه موتوری دارد.

صاحبکار در این مراسم گفت: یکی از مهمترین رویکردهای سند تحول قضایی، پیشگیری از وقوع جرایم و دعاوی است. در شرایط فعلی به دلیل ریسک بالای معامله خودرو بخشی از مردم ترجیح می‌دهند  که با افراد غریبه معامله ای صورت نگیرد. با این وجود تعداد پرونده‌های  مرتبط با معاملات خودرو با توجه به مطالعات میدانی و آمار عناوین پرونده‌های موجود تقریبا سالنامه آماری قوه قضاییه بیش از ۱۰۰ هزار پرونده است. بعضی از عناوین پرونده‌های تشکیل شده. در دستگاه قضایی مرتبط با معاملات خودرو شامل دعاوی حقوقی شامل الزام به فک پلاک خودرو، الزام به تنظیم سند رسمی خودرو، استرداد ثمن معامله، تایید فسخ، مطالبه وجه بابت …، و دعاوی کیفری شامل کلاهبرداری، جعل، استفاده از اوراق مجعول، فروش مال غیر می‌شود.

وی افزود: کاری که انجام شده یک دستاورد با ارزش است. اما باید همت شود که برای تکمیل آن در ادامه دو مرحله دیگر هم کامل شود. اولین مرحله تبادل اطلاعات از طریق مرکز ملی اطلاعات انجام شود. این پروژه به عنوان یک الگوی موفق در این زمینه در آینده مورد توجه تمامی بخش‌های کشور قرار گیرد. دومین مرحله شیوه‌نامه ثبت معاملات ظرف ۲ ماه آینده تدوین و ابلاغ شود. در ادامه امکان ثبت معاملات از طریق سکوها برای مردم فراهم شود. در صورت تکمیل این دو مرحله امید داریم که دعاوی مردم در زمینه معاملات خودرو کاهش پیدا کرده. موجب رضایت مردم شود.