چه کسانی مالیات سالیانه خودرو می‌پردازند؟

 به گزارش جهان صنعت نیوز مالیات بر دارایی، یکی از پایه‌های مالیاتی کلیدی در کشورهای مختلف است که علاوه بر ظرفیت بالا برای درآمدزایی و تأثیر بر تورم، می‌تواند به بهبود عدالت مالیاتی و کاهش نابرابری‌های درآمدی کمک کند. در این راستا، مالیات سالیانه خودرو به عنوان یک نمونه از مالیات بر دارایی در کشور ما، با هدف درآمدزایی و تنظیم بازار خودرو از طریق وضع مالیات بر خودروهای گران‌قیمت، به خوبی عمل کرده است. در سال ۱۴۰۲، این مالیات به دولت حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان درآمد رسانده و در سه‌ماهه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده است.

نقش مالیات خودرو در کاهش نابرابری

مالیات سالیانه خودرو، یکی از فصل‌های پر استفاده مالیات بر دارایی در جهان است که با همین هدف به صورت سالیانه بر خودروها وضع می‌شود. در کشور ما، عوارض سالیانه خودرو که توسط شهرداری‌ها اخذ می‌شود، می‌تواند مصداقی از این نوع مالیات باشد.

همچنین در سال‌های اخیر، اخذ مالیات سالیانه از خودروهای لوکس، مالیات دیگری است که همان هدف را دنبال می‌کند. با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، می‌توان از این مالیات جهت مصارف درآمدی و جنبه‌های تنظیمی استفاده کرد. مالیات سالیانه خودرو، خودروهایی با مشخصه‌های خاص از جمله مشخصه‌های قیمتی، وزنی و موتوری را متناسب با شرایط و پلکان مشخص شده، مشمول نرخ‌های مالیاتی می‌کند.

این پایه مالیاتی می‌تواند مکمل خوبی برای عوارض سالیانه خودرو باشد. چراکه صرفاً بر خودروهای گران‌قیمت وضع می‌شود و علاوه بر اثر درآمدی برای دولت، آثار تنظیم‌گری و بازتوزیعی مناسبی نیز خواهد داشت. اجرای این مالیات سال به سال وضعیت بهتری پیدا کرده و در عملکرد ۸ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲، حدود ۱۱۰۰ میلیارد تومان از مجموع ۷۰۰۰ میلیارد تومان که برای سال ۱۴۰۲ مصوب شده بود، از این محل برای دولت درآمد حاصل شده است. لازم به ذکر است، در سه ماهه ابتدایی سال جاری نیز حدود ۳۲۰ میلیارد تومان از این محل وصول شده است.