سهم ۱۲ درصدی صنعت خودرو در ارزش افزوده کشور

به گزارش سرویس خودرو  جهان صنعت نیوز، عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت در مراسم روز صنعت خودرو گفت: در سال ۲۰۲۳ کل درآمد خودرو سه هزار ۳۵۰ میلیارد دلار بوده که رتبه اول درآمدزایی در جهان را داشته ، این در حالی است که بر اساس آمار، کل درآمد کشور از صنعت خودرو ۸۴۰ هزار میلیارد تومان بوده است که نیمی از بودجه کشور را شامل می‌شود.

وی افزود: صنعت خودرو، نقش بسزایی در ایجاد اشتغال در کشور ایفا می‌کند. به طوری که ۶۰ صنعت مرتبط با صنعت خودرو است صنعتی که ششمین اقتصاد بزرگ دنیا به حساب می‌آید.

علی آبادی اضافه کرد: سال گذشته ۳۷ خودروساز یک میلیون و ۳۳۵ هزار خودرو تولید کردند، اما از التهاب بازار کاسته نشد. اما با این تعداد تولید خودرو، رتبه ۱۶ دنیا را به خود اختصاص داده ایم. برای سال ۱۴۰۳ تولید یک میلیون و ۷۰۰ هزار خودرو را هدفگذاری کرده ایم.

وزیر صمت تشریح کرد: تخصیص ارز یکی از مباحث مطرح شده در صنعت خودرو است و در حال حاضر ارز چند نرخی عملا لایه به لایه باعث ایجاد فساد می‌شود. فرض کنید سال گذشته به میزان مشخصی ارز به شرکتی پرداخت کردیم و تعدادی کالا وارد کرد، برای امسال پرداخت ارز را ۲ برابر کردیم، اما همان میزان کالا وارد کرد.

به گفته علی آبادی،۹۰۰ هزار نفر در این صنعت مشغول کار هستند که سهم ۱۲ درصدی در ارزش افزوده کشور دارد. رتبه ایران در تولید خودرو طی سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ از هجدهم به شانزدهم رسید. اگر امسال تولید ثابت بماند به رتبه پانزدهم راه خواهیم یافت.