راز به وجود آمدن حفره گرانشی اقیانوس هند چیست؟

حفره اقیانوس هند

سال ۱۹۴۸ یک حفره گرانشی در وسط اقیانوس هند کشف شد که شامل مکانی بود که شدت جاذبه زمین در آن،کمتر از اطرافش است.دانشمندان تا کنون نتوانستند توضیح دهند که این حفره ۳میلیون کیلومتر مربعی چگونه در وسط اقیانوس هند به وجود آمده است.در مقایسه با محیط اطراف ،گرایش این منطقه چنان ضعیف است که سطح دریا در آن با میانگین جهانی فرق دارد.

به منظور کشف دلیل این ناهمگونی ،پژوهشگران ۱۹مدل کامپیوتری ساختند که همگی با پارامتر های مختلف تنظیم شده بودند،و نحوه حرکت لایه های تکتونیکی زمین طی ۱۴۰میلیون سال گذشته را شبیه سازی می کردند. شبه قاره هند و استرالیا زمانی بخشی از ابر قاره جنوبی به نام «گوندوانا»بودند که حدود ۱۰۰میلیون سال پیش شروع به فرو‌پاشی کرد.

چنان که صفحه تکتونیکی هند به سوی شمال و به سمت صفحه اروپایی حرکت کرد دریای باستانی «تتیس»را زیر گرفت و آن را به اعماق گوشته زمین فروبرد. بخشی از بستر دریای تتیس هنوز در مدیترانه امروزی قابل مشاهده است اما عمده آن به آرامی در اعماق زمین و شرق آفریقا در حال ذوب شدن است.همانطور که گوشته متراکم ذوب می شود. توده هایی از ماگمای کم چگال ایجاد می کند که سطح زمین را به پایین می کشد.

از سوی دیگر توده های اطراف  دریای باستانی تتیس ،مثل فلات تبت ، دارای گرانش زیادی هستند.که باعث می شود سطح گرانش در دو‌منطقه همسایه ناهمگون شود. به گفته دانشمندان این تفاوت سطح جاذبه احتمالا منجر به ایجاد حفره گرانشی در وسط اقیانوس هند شده است.