استفاده از هوش مصنوعی برای مدیریت مصرف برق اجرایی می شود

مسئول مرکز پایش صنعت برق گفت: مدیریت هوشمند بار مصرفی ادارات برای نخستین‌بار به کمک نرم‌افزار هوشمند مدیریت بار و استفاده از الگوریتم‌های هوش مصنوعی در تابستان ۱۴۰۳ اجرایی می‌شود.

به گزارش جهان صنعت،از شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران (توانیر)، «آذین شجاعی» گفت: با به‌کارگیری ابزار داده‌کاوی و هوش مصنوعی، بررسی رفتار مصرفی مشترکان در تعرفه‌های مختلف و استخراج الگوی مصرف آنها امکان‌پذیر می‌شود. به‌این‌ترتیب مصارف غیرمعمول شناسایی خواهد شد.

مسئول مرکز پایش صنعت برق، استفاده از هوش مصنوعی و تبدیل اطلاعات به خرد و دانش را سطح بالاتری از اقدام‌های مرکز پایش صنعت برق عنوان کرد. با اشاره به راه‌اندازی «دریاچه داده» در این مرکز، گفت: با راه‌اندازی دریاچه داده ،باید بتوانیم انواع داده‌های تاریخی اعم از «بیلینگ»، هواشناسی، شبکه‌های اجتماعی، GIS، کنتورهای «فهام»، بازار برق و غیره را ذخیره‌سازی کنیم. ضمن گردآوری اطلاعات، خرد و دانش را از اطلاعات استخراج و به‌عنوان یک ابزار نیرومند در اختیار مدیران قرار بدهیم. تا با استفاده از آن، راهبردهای مورد نیاز را برای صنعت توزیع برق اتخاذ کنند.

شجاعی خاطرنشان‌کرد: این داده‌ها در کنار هم بسیار معنادار می‌شوند. در حال حاضر با الگوریتم‌های هوش مصنوعی و یادگیری ماشین، این قابلیت در مرکز پایش پیاده‌سازی شده و می‌توانیم، پیش‌بینی مصرف برق را در بازه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت به کمک هوش مصنوعی انجام دهیم.