کدام بانک ها چک الکترونیکی دارند؟

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، نادعلیزاده سخنگوی قانون چک با تأکید براینکه بانک مرکزی تمام بانک‌ها را مکلف به پذیرش بین بانکی چک‌های دیجیتال صادره سایر بانک‌ها در سامانه چکاوک کرده است. بخشنامه های مربوطه نیز به بانک‌ها ابلاغ شده است.

از آبان ماه سال گذشته صدور چک الکترونیک توسط بانک‌های صادرات، تجارت و پارسیان با هدف جلوگیری از سوءاستفاده های احتمالی، سرقت، کلاهبرداری و ... آغاز شد.

با اعلام سخنگوی قانون چک، در ماه های اخیر بر تعداد بانک‌های صادرکننده چک الکترونیک اضافه شده است؛ برهمین اساس نیز صدور چک الکترونیک در 4 بانک رفاه، کشاورزی، رسالت و پاسارگاد آغاز شده؛ پیش از این 3 بانک صادرات، تجارت و پارسیان این خدمت را به مشتریان ارائه می‌دادند. 

 

اگر میخواهید از بروزترین اخبار صنعتی مطلع شوید، اخبار صنعت گشت دنبال کنید.

 

وی بیان کرد ۴ بانک ملی، آینده، مهر اقتصاد و سپه را هم در مرحله آزمون داریم که یکی از این بانک‌ها یعنی بانک ملی به زودی به محیط عملیاتی اضافه خواهد شد و تا هفته آینده ۱۲ بانک ارائه دهنده خدمت چک الکترونیکی را خواهیم داشت.

به گزارش جهان صنعت نیوز،بنابر اعلام مسئولان، اکنون ۱۱ بانک خدمت چک الکترونیکی را ارائه می‌دهند. تا هفته آینده این آمار به ۱۲ بانک می‌رسد. چک الکترونیکی یکی از گام‌های بانک مرکزی و شبکه بانکی کشور در جهت ارائه خدمات غیرحضوری است.

بر اساس تبصره الحاقی به ماده یک قانون صدور چک مصوب سال ۱۳۹۷، امکان صدور چک‌های الکترونیکی (داده پیام) به صورت قانونی فراهم شد. این نوع چک نیز مشمول قوانین و مقررات مرتبط با چک‌های کاغذی قرار گرفت. در راستای اجرایی شدن صدور چنین چک‌هایی هم بانک مرکزی مکلف شد،ظرف یک سال از لازم الاجرا شدن این تبصره، زیرساخت‌ها و اقدامات لازم برای صدور و مطالبه چنین چک‌هایی را فراهم کند. سرانجام هم ۲۱ آبان سال ۱۴۰۱ از نخستین چک الکترونیکی رونمایی شد.

چک الکترونیکی که بر اساس آخرین آمار از سوی مسئولان بانک مرکزی حدود ۱۶۳ هزار فقره از ابتدای سال تا (۱۲ دی) صادر و از این تعداد ۱۴۳ هزار فقره نقد شده است.