ساخت ردیاب در عمق 3500 متری دریا توسط چین

تلسکوپ نوترینویی در اعماق دریای گرمسیری چین (TRIDENT) در آینده به جستجوی منشا پرتوهای کیهانی در جرقه‌های لحظه‌ای نور در زیر سطح اقیانوس خواهد بود.

غزال زیاری گفت: دانشمندان در چین در حال ساخت بزرگترین ردیاب "ذره شبح" در عمق ۳۵۰۰ متری زیرسطح اقیانوس هستند.تلسکوپ نوترینویی در اعماق دریای گرمسیری (TRIDENT) که در زبان چینی Hai Lingیا "ناقوس اقیانوس" نام دارد، در بستر اقیانوس آرام غربی  لنگر می‌اندازد.

پس از تکمیل این پروژه در سال ۲۰۳۰، این تلسکوپ، دریا را به دنبال فلش‌های نادر نور ساخته شده توسط ذرات گریزان اسکن خواهد کرد؛ چرا که این ذرات تنها برای مدت کوتاهی در اعماق اقیانوس دیده میشوند.

ذرات ارواح یا نوترینو چیست؟

برای آنکه با این ذرات آشنا شوید، لازم است بدانید که هر ثانیه، حدود ۱۰۰ میلیارد ذره شبح به نام نوترینو از هر سانتی‌متر مربع از بدن شما رد می شوند و جالب اینجاست که این ذرات به نام مستعارشان وفا دارند و به دلیل نداشتن بار الکتریکی و جرم تقریبا صفرآنها، به سختی با سایر انواع ماده تعامل دارند.

نوترینوها همه جا هستند؛ آنها بعد از فوتون‌ها، به‌عنوان فراوان‌ترین ذرات ریز اتمی در جهان شناخته می‌شوند و در آتش هسته‌ای ستاره‌ها و در انفجارهای عظیم ابرنواخترها، در پرتوهای کیهانی و واپاشی رادیو اکتیو و همچنین در شتاب‌دهنده‌های ذرات و راکتورهای هسته‌ای روی کره زمین تولید می‌شوند.