کامپوزیت چیست؟

فهرست مطلب:

تعریف کامپوزیت

مواد کامپوزیت از چه ساخته شده است؟

خواص مواد کامپوزیت چیست؟

خواص شیمیایی مواد کامپوزیتی چیست؟

خواص فیزیکی مواد کامپوزیتی چیست؟

کامپوزیت چه تفاوتی با پلاستیک دارد؟

 

 

تعریف کامپوزیت

یک ماده کامپوزیت از دو یا چند ماده با خواص شیمیایی و فیزیکی متفاوت تشکیل شده است. یک ماده کامپوزیتی برای بهبود خواص مواد اولیه، تولید می شود. کامپوزیت ها مزایای قابل توجهی را ارائه می دهند. بیشتر کامپوزیت های ساخته شده توسط انسان، الیاف کششی و انعطاف پذیر را با یک ماتریس زمینه ترکیب می کنند که الیاف را به ساختاری سفت و سخت تبدیل نموده، تا مقاومت فشاری مواد ماتریس را به دست آورد. نتیجه کار، سنتز یک ماده ترکیبی است که از استحکام کششی تقویت کننده الیاف، مقاومت فشاری ماتریس و استحکام خمشی حاصل از آن بهره می برد، تا ماده ای قوی، سخت، سفت و مقاوم در برابر خمش را ایجاد کند.

انواع آگهی های مواد اولیه را در آگهی های صنعت گشت مشاهده کنید و به راحتی با تولید کنندگان در ارتباط باشید.

مواد کامپوزیت از چه ساخته شده است؟

مواد کامپوزیتی دو (یا چند) ماده مختلف را با هم ادغام می‌کنند تا نتیجه‌ای حاصل شود که خواص سودمند اجزای تشکیل دهنده را بروز دهد. به طور معمول، مواد اولیه زمینه، به عنوان ماتریس نامیده می شوند که عامل پیوند هستند. ماده تقویت کننده که عموماً الیاف است. به طور معمول، مواد ماتریس، پلیمری هستند، اگرچه می توانند سرامیک و فلز نیز باشند. تقویت‌کننده معمولاً فیبری است که از کربن، شیشه فیلامنت ها / شیشه شکیل شده است؛ اگرچه الیاف طبیعی اغلب در کامپوزیت‌ها ادغام می‌شوند.

 

خواص مواد کامپوزیت چیست؟

خواص کامپوزیت ها به تعداد متنوع موادی که در این طبقه بندی گسترده قرار می گیرند بستگی دارد. در شرایط ایده آل، خواص حاصل از کامپوزیت ها عبارتند از:

نسبت استحکام به وزن بالا

مقاوم در برابر ضربه

پایداری شیمیایی و محیطی

 

خواص شیمیایی مواد کامپوزیتی چیست؟

کامپوزیت ها اغلب با یک ماتریس سخت، رزین اپوکسی یا یک ماتریس سست تر، اما همچنان سخت تر از یک پلیمر ترموپلاستیک ساخته می شوند. این جزء به طور کلی خواص شیمیایی اولیه زیر را به ماده حاصل می بخشد

پایداری شیمیایی بسیار بالا

انعطاف پذیری در محیط

بسیار مقاوم در برابر خوردگی و محیط زیست

رسانایی الکتریکی و حرارتی بهبود یافته توسط مواد افزودنی مناسب و مواد تقویت کننده

مقاومت بالا در برابر شعله

 

خواص فیزیکی مواد کامپوزیتی چیست؟

برخی از خواص فیزیکی کامپوزیت ها عبارتند از:

استحکام کششی بالا، در اکثر وجود مواد تقویت کننده در فرآیند تولید

مقاومت فشاری زیاد

استحکام خمشی خوب؛ بدون شکستگی

هدایت الکتریکی یا حرارتی خوب

مقاومت در برابر سایش

کاهش وزن / چگالی

خواص مغناطیسی عالی

خواص نوری

پایداری در برابر شوک

مقاومت در برابر خستگی و خزش

 

کاربردهای کامپوزیت

به گفته وبسایت intertek کاربردهای صنعت کامپوزیت - برای هوافضا، خودرو، ساخت و ساز، پزشکی و انرژی - شامل انواع مواد کامپوزیت است که باید استانداردهای صنعتی مربوط به کاربردهای پلیمری را برآورده کند. در بسیاری از موارد انطباق و صدور گواهینامه اجباری است.  نمونه های آن عبارتند از Nadcap برای هوافضا یا ISO 17025 برای کامپوزیت های صنعت خودرو هستند.
 

در صنعت گشت می توانید آگهی صنعتی مربوط به کسب و کار خود را به راحتی ثبت کنید تا در دریای بی کران صنعت مانند فانوس بدرخشید. درج آگهی صنعتی رایگان را با ما تجربه کنید.

کامپوزیت چه تفاوتی با پلاستیک دارد؟

قطعات پلاستیکی معمولاً توسط فرآیند تزریق یک پلیمر یا گاهی اوقات یک فرآیند دو مرحله‌ای ساخته می‌شوند، که لاستیک را برای کاربردهای خاص، مانند مهر و موم، قالبگیری می‌کند. ساخت آنها نسبتاً آسان است و عموماً شامل یک عملیات تک مرحله ای می باشد.

 

از سوی دیگر، کامپوزیت ها همیشه دو یا چند ماده پردازش شده هستند و خواص بهتری نسبت به تک تک اجزای اولیه خود دارند. همچنین به طور ذاتی، فرآیند تولید پیچیده تری دارند. کامپوزیت ها معمولاً به برخی فرآیندهای تنظیم دستی نیاز دارند و از نظر کار، نسبت به خروجی عملیات قالب گیری ساده و خودکار، بسیار گرانتر تمام می شوند. کامپوزیت ها به طور ذاتی، قوی تر از قطعات پلاستیکی هستند. این ویژگی اجازه می دهد تا قطعات کامپوزیتی در مقایسه با یک قطعه پلاستیکی مشابه، استحکام بالاتر و وزن کمتری داشته باشد.

 

قطعات پلاستیکی، در اکثر موارد، در شکل و اندازه، نامحدود هستند. قطعات کامپوزیتی، به ندرت برای اجزای بسیار کوچک استفاده می شوند، اما گاهی کامپوزیت ها می توانند بسیار بزرگ باشند، اما از نظر پیچیدگی شکل و جزئیات، بسیار محدود هستند. به طور کلی، پلاستیک ها برای کاربردهای ارزان تر و در حجم زیاد استفاده می شوند، در حالی که کامپوزیت ها به طور قابل توجهی گران تر هستند و برای کارهای با ارزش تر و در حجم پایین مورد استفاده قرار می گیرند.