تاثیر بسته بندی در صادرات زعفران

بسته بندی و نقش آن در صادرات زعفران

 

تاثیر بسته بندی در صادرات زعفران مسئله ای است که در ایران کمتر به آن پرداخته شده. زعفران برای عطر و طعم و رنگ فوق العاده برای غذا ، شیرینی و صنایع دارویی در کشورهای مختلف استفاده می شود. ایران رتبه اول تولید زعفران در دنیاست. معمولا تولید کنندگان زعفران این محصول را بدون بسته بندی به کشورهای دیگر صادر می کنند. در صورتی که اگر با صرف کمی هزینه و وقت زعفران را با بسته بندی مناسب و شکیل صادرات کنند، ارزش افزوده بسیار زیادی را برایشان ایجاد می کند و سهم زیادی را از بازارهای جهانی از آن خود می کنند. در این مقاله قصد داریم تاثیر بسته بندی در صادرات زعفران و حفظ کیفیت این محصول و تطابق با استانداردهای جهانی بپردازیم.

اهمیت بسته بندی زعفران برای صادرات

بسته بندی زعفران برای صادرات چه فوایدی دارد؟

  • حفظ کیفیت زعفران:

زعفران به دلیل خواص ویژه خود آسیب پذیری زیادی در برابر عوامل خارجی مثل رطوبت ، هوا ، نور و آلودگی دارد. در صورت بسته بندی مناسب کیفیت عطر و طعم زعفران حفظ می شود. و در صورت جابه جایی این محصول خورد نمیشود. 

  • رعایت حقوق مصرف کننده:

طبق قوانین بین المللی و اخلاق حرفه ای تجارت برای صادرات محصولات باید به حقوق مصرف کننده احترام گذاشت. بسته بندی مناسب زعفران از مهم ترین فاکتورهای احترام به حقوق مصرف کنندگان است.

  • اعتماد مشتری:

مصرف کنندگان امروزه به بسته بندی با کیفیت اهمیت زیادی می دهند. مخصوصا اگر آن محصول مثل زعفران گران قیمت باشد. بسته بند مناسب زعفران مصرف کننده را متقاعد می سازد که زعفران صادراتی خریداری شده کیفیت بالایی دارد. اعتماد مشتری از مهم ترین تاثیر بسته بندی در صادرات زعفران است که باعث می شود مشتری به خرید محصول وفادار بماند.

  • تبلیغات:

برای فروش زعفران همیشه تولید کننده حضور ندارد تا از کیفیت و ویژگی های محصول خود صحبت کند. بسته بندی زعفران تبلیغات بسیار مهم و موثری برای ارائه آن به بازار جهانی است.

  • نگهداری طولانی مدت:

بسته بندی صنایع غذایی نگهداری آن را آسان تر می کند و باعث ماندگاری طولانی تر محصول می گردد.

  • اشتغال زایی در داخل کشور

اشتغال زایی در ایران با توجه به افزایش نرخ بیکاری بسیار مهم است. با اضافه شدن خط بسته بندی در کارگاه ها افراد بسیاری مشغول به کار می شوند. افراد زیادی از جمله طراحان بسته بندی و کارگران زیادی مشغول به کار می شوند که این امر خود دلیل رونق تولید کشور است.

 

انواع بسته بندی زعفران:

کریستالی: بسته بندی کریستالی از محبوب ترین بسته بندی ها برای صادرات زعفران است. مشتری کیفیت محصول را مشاهده می کند و خود بسته بندی زیبایی فوق العاده ای دارد. از معایب بسته بندی کریستالی می توان به گران بودن آن اشاره کرد.

بسته بندی فلزی زعفران

 

فلز: بسته بندی فلزی برای صادرات زعفران نیز توصیه می گردد. بسته بندی فلزی را می توان با طرح دلخواه خود وارد بازار کرد. این بسته بندی زعفران مقاومت بیشتری نسبت به نوع کریستالی دارد. میتوان از نوع طلقدار یا خاتم آن برای بسته بندی زعفران استفاده کرد.

کاغذ: بسته بندی کاغذی قیمت مناسب تری نسبت به سایر بسته بندی ها دارد و در انواع وزنها تولید می گردد. از معایب بسته بندی کاغذی عدم استحکام آن در برابر فشار و ضربه است و زعفران داخل آن خورد می شود به همین دلیل برای صادرات زعفران توصیه نمی گردد.

پلاستیک: بسته بندی پلاستیکی به صورت کاملا دستی یا با دستگاه انجام می شود. اما برای صادرات زعفران به کشورهای خارجی توصیه نمی شود.

چرم: از چرم و چوب میتوان برای بسته بندی ثانویه زعفران استفاده کرد. با توجه به این که زعفران جزء مواد غذایی گران و لوکس محسوب می شود، استفاده از چرم و یا چوب ظاهر بسیار شیک و فاخری به بسته بندی زعفران می دهد.

 

نتیجه گیری:

تاثیر بسته بندی در صادرات زعفران را می توان در حفظ کیفیت و جلوگیری از آسیب رسیدن به این محصول گران قیمت مشاهده کرد. بهبود بسته بندی زعفران برای صادرات نیازمند ارتقای دانش در زمینه بسته بندی و طراحی ، و همچنین آموزش تولید کنندگان و کشاورزان است. تولید کنندگان و صادرکنندگان زعفران می توانند ، با بسته بندی مناسب زعفران برای صادرات و درج اطلاعات محصول خود از قبیل تاریخ تولید و انقضا و رعایت استانداردهای لازم ، گام مهمی در افزایش فروش و رضایت مشتریان بردارند.

در صورت فعالیت در زمینه بسته بندی زعفران می توانید آگهی صنعتی در زمینه بسته بندی را به صورت رایگان در سایت صنعت گشت قرار دهید.